Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας ανακοίνωσε την απόσυρση του καλέσματός της για συμμετοχή στην 24ωρη απεργία που οργανώνει η ΑΔΕΔΥ την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου, μετά την κρίση ότι η εν λόγω απεργία ήταν παράνομη και καταχρηστική.
Η ένωση εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της για την απόφαση της ηγεσίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να προσφύγουν νομικά ενάντια στη συμμετοχή των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην απεργία. Αυτή η ενέργεια είναι ιδιαίτερα απογοητευτική καθώς συμπίπτει με την πρώτη επέτειο από την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη. Η κυβέρνηση, επιδεικνύοντας πρωτοφανή ασυναίσθητη στάση, προσέφυγε με σκοπό να απαγορεύσει στους συναδέλφους τη συμμετοχή σε μια τόσο σημαντική απεργιακή κινητοποίηση, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στον τομέα των αερομεταφορών και πρόσφατα έγινε έκκληση στη Βουλή για αποφυγή “αεροπορικών” περιστατικών όπως αυτό στα Τέμπη. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το δικαίωμα της απεργίας έχει ουσιαστικά αφαιρεθεί από τον κλάδο μας, παρά την πλήρη συμμόρφωση της Ένωσής μας με τις προϋποθέσεις που ορίζει ο Ν. 4808/2021 σχετικά με την απεργία, σημειώνει η ένωση στην ανακοίνωσή της.
Ολόκληρη η ανακοίνωση
«Η ΕΕΕΚΕ σεβόμενη τη δικαστική απόφαση του πρωτοδικείου αποσύρει το κάλεσμα στα μέλη της για συμμετοχή στην 24ωρη απεργία της ΑΔΕΔΥ της 28ης Φεβρουαρίου.
Αλγεινή εντύπωση δημιουργεί, ωστόσο, η επιλογή της ηγεσίας της ΥΠΑ και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να προσφύγουν στη δικαιοσύνη εναντίον της συμμετοχής των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην απεργία αυτή, απεργία που συμπίπτει χρονικά με τη συμπλήρωση ενός έτους από την ανείπωτη τραγωδία των Τεμπών. Η κυβέρνηση δείχνοντας πρωτοφανή αναλγησία, προσέφυγε προκειμένου να απαγορεύσει στους συναδέλφους να συμμετάσχουν σε μία τόσο σημαντική απεργιακή κινητοποίηση, την ώρα που υφίστανται κρίσιμα προβλήματα στον χώρο των αερομεταφορών, ενώ μόλις πριν από λίγο καιρό ακούστηκε μέσα στη Βουλή η έκκληση να αποφευχθούν «αεροπορικά» Τέμπη. Αξίζει να σημειωθεί εδώ, ότι ουσιαστικά έχει αφαιρεθεί το δικαίωμα της απεργίας από τον κλάδο μας, παρά την απόλυτη συμμόρφωση της Ένωσής μας στις προϋποθέσεις που επιτάσσει ο Ν. 4808/2021 σχετικά με την απεργία.
Η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα, νευραλγικός τομέας των μεταφορών και του τουρισμού, έχει πληγεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια από την έλλειψη σύγχρονων και αξιόπιστων συστημάτων. Εδώ και δυο δεκαετίες, πέρα από κάποιες αναβαθμίσεις, δεν έχει γίνει αντικατάσταση κανενός από τα κρίσιμα συστήματα, αφήνοντας τους Ελεγκτές να εργάζονται με γερασμένο και ξεπερασμένο τεχνολογικά εξοπλισμό, ο οποίος δεν έχει τον απαιτούμενο βαθμό διαθεσιμότητας. Παράλληλα στερούνται σύγχρονων εργαλείων που επιτρέπουν την αποδοτικότερη διαχείριση του ολοένα αυξανόμενου όγκου της εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ταυτόχρονα σύρεται η χώρα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μη τήρηση και εφαρμογή των απαιτήσεων του ενωσιακού δικαίου.
Η μακροχρόνια απουσία προμήθειας κρίσιμων συστημάτων, σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και την τελμάτωση των εν εξελίξει διαδικασιών προμήθειας, δημιουργούν ανησυχία στους Ελεγκτές, οι οποίοι καθημερινά εργάζονται υπερβάλλοντας εαυτούς για να αντιμετωπίσουν τη χρόνια αδυναμία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας να τους παράσχει τα απαραίτητα εργαλεία της δουλειάς τους.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα εγκατεστημένα περισσότερα από τέσσερα (4) διαφορετικά συστήματα επικοινωνιών, από τα οποία το νεότερο είναι 23 ετών. Τα υφιστάμενα συστήματα ραντάρ είναι εξίσου παρωχημένα, χωρίς τη δυνατότητα εύρεσης ανταλλακτικών. Εν μέσω αυτής της κατάστασης το σύστημα της Προσέγγισης Αθηνών και του Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών και Μακεδονίας έχει καταγεγραμμένες δυο ολικές απώλειες της απεικόνισης ραντάρ σε διάστημα μερικών ετών και πολλές ακόμα απώλειες μικρότερης κλίμακας. Ανάλογα προβλήματα παρουσιάζονται και στη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, τη Ρόδο και την Κέρκυρα. Σε αντίθεση με την ντροπιαστική αυτή για τη χώρα μας εικόνα, οι γειτονικές βαλκανικές χώρες βρίσκονται έτη φωτός μπροστά από άποψη τεχνολογικού εξοπλισμού.
Ο επί χρόνια κατακερματισμός των προμηθειών συστημάτων που έχουν μεγάλο βαθμό αλληλεξάρτησης και οι επιπλοκές που προκύπτουν από την εκτέλεση τόσου μεγάλου αριθμού δημόσιων προμηθειών για τόσο μεγάλα ποσά, έχουν οδηγήσει την προμήθεια του εξοπλισμού σε ένα τέλμα, από το οποίο αν δεν εξέλθουμε άμεσα, ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα δεν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στον ολοένα αυξανόμενο όγκο κυκλοφορίας και θα καταρρεύσει. Χαρακτηριστικό είναι, ότι ακόμα και αν οι σχετικές συμβάσεις υπογράφονταν σήμερα, ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τους 24 ή σε περιπτώσεις και τους 36 μήνες.
Επιπρόσθετα, οι Πύργοι Ελέγχου σε όλα σχεδόν τα περιφερειακά αεροδρόμια χρήζουν αναβάθμισης, αφού οι χώροι που διαθέτουν είναι περιορισμένοι και δεν μπορούν να υποστηρίξουν την ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας. Πολλοί από αυτούς αντιμετωπίζουν σοβαρά δομικά προβλήματα λόγω παλαιότητας και φυσικών φαινομένων, ενώ εικόνες ντροπής και εγκατάλειψης, που επιφυλασσόμαστε να δημοσιεύσουμε σε δεύτερο χρόνο, αντικρίζει κάποιος στο εσωτερικό τους. Επίσης η πρόσβαση στους Πύργους Θεσσαλονίκης και Ρόδου γίνεται μέσα από την πίστα των αεροσκαφών, απαιτώντας από τους εργαζομένους να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να προσέλθουν και να αποχωρήσουν από την εργασία τους και μάλιστα μέσα σε ένα περιβάλλον επικίνδυνο για τη σωματική τους ακεραιότητα. Υπάρχουν περιστατικά ατυχημάτων στα οποία έχουν εμπλακεί Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας κατά την διαδρομή τους μέσα από την πίστα των αεροσκαφών.
Το χρόνιο ζήτημα του προσωπικού τονίζεται εμφατικά σε κάθε ευκαιρία, καθώς το ποσοστό υποστελέχωσης του κλάδου μας αγγίζει αυτή τη στιγμή μεσοσταθμικά το 20%, ενώ στο ΚΕΠΑΘΜ που αποτελεί τη μεγαλύτερη μονάδα παροχής ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, φτάνει στο 40%. Μεγάλες οι ελλείψεις προσωπικού και σε πολλά αεροδρόμια νησιών μας, που με υπερπροσπάθεια κάθε τουριστική σεζόν, μέσω συνεχών εθελοντικών αποσπάσεων συναδέλφων, έχουμε καταφέρει να μην κλείσουν και να εξυπηρετείται το επιβατικό κοινό. Ακόμα και αν σήμερα γινόντουσαν όλες οι απαραίτητες προσλήψεις, θα χρειάζονταν 2-5 έτη προκειμένου οι νέοι συνάδελφοι να είναι επιχειρησιακά αξιοποιήσιμοι.
Οι εκπαιδεύσεις επαφίονται στο φιλότιμο των συναδέλφων εκπαιδευτών στα ρεπό τους, χωρίς καν να τους παρέχεται η αποζημίωση εκπαιδευτή όπως συμβαίνει σε όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, την ίδια στιγμή που χώρες όπως η Τουρκία χρησιμοποιούν για τις εκπαιδεύσεις τους τις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του Eurocontrol.
Χαρακτηριστικό της λυπηρής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η ΥΠΑ είναι ότι ακόμα και βασικά αναλώσιμα απαραίτητα για την εργασία του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας δεν παρέχονται από την Υπηρεσία και αγοράζονται από τους συναδέλφους, ενώ ακόμη και στοιχειώδη θέματα υγιεινής όπως τακτικές απολυμάνσεις/απεντομώσεις δεν προβλέπονται.
Βρισκόμαστε μόλις μερικές εβδομάδες πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου, και ενώ θα έπρεπε να έχουν ήδη αναληφθεί πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων εξαιρετικά κρίσιμων προβλημάτων, η ΥΠΑ είναι ουσιαστικά ακέφαλη, με ευθύνη του Υπουργείου, το οποίο ενώ έχει ζητήσει την παραίτηση της νυν διοίκησης της εδώ και έξι μήνες, ακόμα προσπαθεί ανεπιτυχώς να διορίσει νέα διοίκηση.
Τα προαναφερθέντα ζητήματα, έχουν επικοινωνηθεί γραπτά, αναλυτικά και επίσημα στην τρέχουσα ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήδη από τον πρώτο μήνα ανάληψης των καθηκόντων της, μαζί με προτεινόμενες λύσεις. Το Υπουργείο, το οποίο διαχρονικά επιλέγει την αδράνεια απέναντι σε όλα τα κρίσιμα προβλήματα, φρόντισε με περισσό ζήλο να προχωρήσει το έργο των remote towers, το οποίο είναι αχρείαστο, επικίνδυνο, και πρακτικά μη εφαρμόσιμο (όπως έχουμε αναλύσει σε προηγούμενο δελτίο τύπου μας) , με χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, κατασπαταλώντας κονδύλια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που ταλανίζουν την αεροναυτιλία.
Ένα χρόνο μετά την τραγωδία των Τεμπών, όχι μόνο τίποτα δεν έχει αλλάξει, όχι μόνο τα προβλήματα γιγαντώνονται, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει καν η ελπίδα επίλυσης τους στο άμεσο μέλλον.
Η τουριστική περίοδος αρχίζει πολύ σύντομα και η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδος για ακόμη μία φορά κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, σε ένα κλίμα βαθιάς απογοήτευσης και προβληματισμού».