Ο Έλληνας πρωθυπουργός διέταξε την αγορά έξι μεταχειρισμένων C-130J Super Hercules από την Ιταλία, δεδομένου ότι ο σημερινός στόλος των αεροσκαφών C-130B/H της Ελλάδας βρίσκεται σε εξαιρετικά κακή κατάσταση.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέλαβε να επιλύσει ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί την ελληνική Πολεμική Αεροπορία εδώ και περίπου 20 χρόνια: την έλλειψη μεταφορικών αεροσκαφών C-130 Hercules, με δεδομένο ότι σχεδόν κανένα από τα αεροσκάφη δεν ήταν σε πτητική κατάσταση.
Η κατάσταση του στόλου των C-130 ήρθε στο φως της δημοσιότητας κατά τη διάρκεια μιας αποτυχημένης προσπάθειας να μετακινηθεί η ελληνική ειδική ομάδα αντιμετώπισης καταστροφών (ΕΜΑΚ) από την πόλη της Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα και να μεταφερθεί αεροπορικώς πάνω από την Τουρκία, ώστε να ενωθεί με την πρώτη ελληνική ομάδα της ΕΜΑΚ και τους Τούρκους και παγκόσμιους διασώστες, στις προσπάθειες διάσωσης των ανθρώπων που παγιδεύτηκαν κάτω από τα χαλάσματα που άφησε πίσω του ο πρόσφατος σεισμός των 7,8 Ρίχτερ, ο οποίος κατέστρεψε την κεντρική/νότια Τουρκία και τη βόρεια Συρία.
Η δεύτερη ομάδα της ΕΜΑΚ, αποτελούμενη από 15 διασώστες και εκπαιδευμένους σκύλους, αναχώρησε από τη Θεσσαλονίκη στις 3:00 μ.μ. της Τετάρτης με αεροσκάφος C-130 που διέθεσε η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Όμως μια τεχνική βλάβη ανάγκασε το αεροσκάφος να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Οι Έλληνες διασώστες κατάφεραν τελικά να φτάσουν στην Τουρκία αργότερα, με ένα C-27J (πολύ μικρότερο από ένα Hercules), αλλά χωρίς τον εξοπλισμό τους.
Με αφορμή την κατάσταση αυτή, ο πρωθυπουργός ζήτησε ενημέρωση και άμεσες προτάσεις για να δοθεί οριστικό τέλος στην προβληματική κατάσταση του προβληματικού στόλου μεταγωγικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, που εδώ και πολλά χρόνια δημιουργεί προβλήματα.
Η λύση στην οποία κατέληξαν είναι η άμεση αγορά μεταχειρισμένων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130J Super Hercules, τα οποία διαθέτει προς πώληση η ιταλική Πολεμική Αεροπορία (Aeronautica Militare).
Μετά από απευθείας επαφές με τη Ρώμη, η Αθήνα ενημερώθηκε ότι σε πρώτη φάση οι Ιταλοί διαθέτουν προς πώληση τέσσερα μεταγωγικά C-130J, ενώ το επόμενο διάστημα ενδέχεται να πουλήσουν άλλα δύο στην Ελλάδα, ανεβάζοντας το σύνολο σε έξι. Η ΥΕΘΑ είχε ήδη εξετάσει το ενδεχόμενο αγοράς μεταχειρισμένων αεροσκαφών για την αντιμετώπιση του προβλήματος και γνώριζε ήδη ότι οι Ιταλοί διέθεταν προς πώληση μεταγωγικά C-130J και μάλιστα σε πολύ καλή κατάσταση.
Η Aeronautica Militare διέθετε στο παρελθόν 12 αεροσκάφη C-130J και δέκα τεντωμένα C-130J-30, τα οποία παραδόθηκαν μεταξύ Μαΐου 2000 και Φεβρουαρίου 2005, αλλά αρκετά από αυτά βρίσκονται σήμερα σε αποθήκες. Αυτά τα Super Hercules είναι επίσης περιζήτητα για τη σουηδική Πολεμική Αεροπορία, η οποία έχει ήδη αποκτήσει τέσσερα στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού των δυνατοτήτων της και θα επιδιώξει να αποκτήσει άλλα δύο.
Παράλληλα με την απόφαση για την αγορά των μεταχειρισμένων Super Hercules από την Ιταλία, δόθηκαν εντολές για την επίσπευση της συντήρησης των τριών C-130 που βρίσκονται στα υπόστεγα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και όπως διαβεβαίωσαν οι υπεύθυνοι, πρόκειται να παραδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία εντός του 2023, με τα δύο πρώτα από αυτό το ποσό.
Επιπλέον, η πρόθεση της Αθήνας θα ήταν επίσης να αγοράσει κάποια νέα C-130J από τις ΗΠΑ, αλλά αν υλοποιηθεί μια τέτοια συμφωνία, θα ήταν αδύνατο να παραλάβει τα πρώτα αεροσκάφη πριν από το 2026.
Σε κάθε περίπτωση, η αδυναμία ανταπόκρισης σε ό,τι αφορά τα μεταγωγικά στην έκτακτη ανάγκη της καταστροφικής κατάστασης στην Τουρκία, έθεσε στη δημόσια ατζέντα την πραγματική κατάσταση της χρόνιας έλλειψης συντήρησης που ταλαιπωρούσε τον στόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και ενεργοποίησε τους απαραίτητους πολιτικούς μοχλούς για να δοθεί λύση στο σοβαρό αυτό πρόβλημα.