Ενίσχυση των ρυθμών ανάκαμψης του κλάδου των αερομεταφορών αναμένει για το 2023 το Eurocontrol. Σύμφωνα με την ανάλυσή του, με τίτλο “2022- Η χρονιά που η ευρωπαϊκή αεροπορία επανέκαμψε”, το 2023 θα σημαδευτεί από αύξηση της κυκλοφορίας στους αιθέρες.
Γράφει το Eurocontrol στην ανάλυσή του:
“Το 2022 ήταν η χρονιά που η ευρωπαϊκή αεροπορία αντιμετώπισε την καταιγίδα, με το έτος να κλείνει με 9,3 εκατομμύρια πτήσεις: 3,1 εκατομμύρια περισσότερες από πέρυσι, έστω και 1,8 εκατομμύρια λιγότερες από το 2019.
Αυτό αντιπροσωπεύει ένα σταθερό 83% της κίνησης του 2019, που επιτεύχθηκε παρά την άνοδο του Omicron στην αρχή του έτους και την εισβολή στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, η οποία συνεχίζει να έχει τεράστιες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της ευρωπαϊκής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορών. Παρά αυτά τα διπλά σοκ, ωστόσο, η κίνηση ανέκαμψε σταθερά στο 86% του 2019 έως τον Μάιο, με παρόμοια μηνιαία επίπεδα κίνησης έκτοτε.
Η Ανάλυσή μας εξετάζει τους μεγάλους αριθμούς για την παρακολούθηση αυτής της ανάκαμψης σε ολόκληρο το 2022 για κάθε πτυχή της ευρωπαϊκής αεροπορίας, αποκαλύπτοντας ότι κάτω από τους παγκόσμιους αριθμούς, υπάρχει μεγάλη διακύμανση της κυκλοφορίας μεταξύ αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων, ANSP και κρατών . Κορυφαίοι στην ανάκαμψη των αεροπορικών εταιρειών το 2022 ήταν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, συνολικά το 85% του 2019 με δύο κορυφαίες επιδόσεις στη Ryanair (109% του 2019) και τη Wizz Air (114%). ενώ τα κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης δυσκολεύτηκαν να ανακτήσουν περισσότερο από το 83% της κίνησης του 2019, το Istanbul iGA πρωτοστάτησε στην πρώτη θέση και περίπου στο 100% των επιπέδων του 2019 για το μεγαλύτερο μέρος του έτους. και σε κρατικό επίπεδο, ορισμένες από τις μικρότερες ή κλασικές χώρες προορισμού διακοπών της Ευρώπης αποδείχθηκαν οι πιο ανθεκτικές στην ανάκαμψη κοντά ή ακόμα και πέρα από τα προ-πανδημικά επίπεδα.
Οδεύοντας στο 2023 και μετά, είμαστε βέβαιοι ότι η ανάκαμψη θα συνεχίσει να ενισχύεται καθώς αντιμετωπίζονται σταδιακά τα ζητήματα ικανότητας και στελέχωσης, έστω και με ελαφρώς πιο αργό ρυθμό από αυτόν που περιμέναμε πριν από τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας. Αναμένουμε ότι το 2023 η συνολική κίνηση θα φτάσει το 92% των επιπέδων προ-COVID, με την πλήρη ανάκαμψη από την πανδημία να σημειωθεί το 2025.
Ωστόσο, το να πλησιάσουμε τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την πανδημία δεν θα είναι εύκολο σε ένα πλαίσιο ζητημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, πιθανής βιομηχανικής δράσης, μη διαθεσιμότητας εναέριου χώρου, σημείων συμφόρησης στον τομέα, αυξανόμενης ζήτησης και αλλαγών στο σύστημα. Όλα αυτά σημαίνουν ότι το 2023 έχει οριστεί σε μια χρονιά με τεράστια προκλήσεις για το δίκτυο και θα απαιτήσει τεράστιες προσπάθειες από τον Διευθυντή Δικτύου EUROCONTROL και όλους τους επιχειρησιακούς παράγοντες για να ανταποκριθούν στις δυσκολίες χωρητικότητας και να διατηρήσουν τις καθυστερήσεις.
Για τον Eamonn Brennan, Γενικό Διευθυντή του EUROCONTROL, «οι αριθμοί έχουν στραφεί προς όφελος της αεροπορίας. Οι προβλέψεις για τη δέσμευση της ζήτησης ήταν σωστές και οι άνθρωποι έδειξαν την επιθυμία τους να ξαναβγούν στους ουρανούς καθώς η πανδημία έχει τεθεί υπό έλεγχο, με καλοκαιρινές αιχμές 90% ή περισσότερο. Υπάρχει ακόμη σημαντική αστάθεια και η ανάκαμψη είναι άνιση σε όλους τους τομείς, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια μπόρεσαν το 2022 να ξαναφτιάξουν τους ισολογισμούς τους και να συνεχίσουν να επενδύουν.
Κοιτάζοντας το μέλλον, το 2023 θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη πρόκληση όσον αφορά την αντιμετώπιση προβλημάτων χωρητικότητας και τη διατήρηση καθυστερήσεων που έχει αντιμετωπίσει το δίκτυο εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Οι καθυστερήσεις και η ακρίβεια πρέπει να βελτιωθούν σε όλο το δίκτυο καθώς πλησιάζουμε σε πλήρη επίπεδα κίνησης, και η συνδεσιμότητα με την Ευρώπη και ειδικά με την Άπω Ανατολή εξακολουθεί να υστερεί σημαντικά στα επίπεδα πριν από την πανδημία. Και τα σχέδια για να καταστεί βιώσιμη η αεροπορία πρέπει να επιταχυνθούν εάν θέλουμε να επιτύχουμε τους φιλόδοξους στόχους μας για βιωσιμότητα.
Ωστόσο, και παρά τη συνεχιζόμενη τραγωδία στην Ουκρανία, ο κλάδος μας έχει αποδείξει την ανθεκτικότητά του και είμαστε αισιόδοξοι για το μέλλον, με την ευρωπαϊκή εναέρια κυκλοφορία να έχει ανακάμψει πλήρως έως το 2025″.