Σε… αερομαχία εξελίσσεται η διεκδίκηση του αεροδρομίου Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος” καθώς το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για την παραχώρησή του ως 40 έτη, ανάγκασε το Υπερταμείο να δώσει παράταση στην προθεσμία για την επίσημη υποβολή ενδιαφέροντος στον σχετικό διαγωνισμό. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της “DEAL news”, η “αερομαχία” συνεχίζεται, καθώς αντί της 30ης Νοεμβρίου, η σχετική ημερομηνία μετατέθηκε για την 15η Δεκεμβρίου. Εκεί, θα δούμε ποιοι θα συμμετέχουν.
Η παράταση στη διαδικασία δήλωσης αρχικού ενδιαφέροντος για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας δόθηκε για δύο κύριους λόγους. Εν πρώτοις, υποψήφιοι επενδυτές ζήτησαν παράταση, προκειμένου να συλλέξουν τα απαραίτητα νομιμοποιητικά και τεχνικά έγγραφα. Εν δεύτεροις ωστόσο, προκύπτει ότι υπάρχουν και άλλοι επενδυτές οι οποίοι εξετάζουν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία του διαγωνισμού και δεν είναι ακόμα έτοιμοι ώστε να αξιολογήσουν την κατάσταση και να λάβουν απόφαση εάν θα συμμετάσχουν.
Οι ενδιαφερόμενοι
Σήμερα, στους ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβάνεται η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR, που θέλουν να επεκτείνουν την παρουσία τους στην ελληνική αεροπορική αγορά. Οι δύο όμιλοι έχουν εμπειρία από τέτοια projects, καθώς έχουν αναλάβει από κοινού την κατασκευή και διαχείριση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης.
Επιχειρηματικές πηγές πάντως επιμένουν ότι ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου έχει και η ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου που λειτουργεί το συγκρότημα της Costa Navarino στη Μεσσηνία. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι είναι πιθανό να δούμε συμμετοχή της ΤΕΜΕΣ με την AEGEAN στο διαγωνισμό. Άλλωστε, εκτός του άμεσου ενδιαφέροντος που έχει επενδυτικά το αεροδρόμιο για τον Όμιλο Κωνσταντακόπουλου, υπάρχει και το συναισθηματικό κομμάτι, καθώς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας φέρει -δικαίως- το όνομα του ανθρώπου που οραματίστηκε τη μετατροπή της περιοχής σε παγκόσμιο τουριστικό προορισμό, του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, πατέρα του σημερινού επικεφαλής του ομίλου, Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου.
Ρόλο ρυθμιστή, πάντως, αναμένεται να παίξει η Fraport. Μέχρι στιγμής υπάρχουν συγκεχυμένες πληροφορίες, καθώς τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό φέρεται να αξιολογεί η μητρική της FraportGreece, η γερμανική Fraport AG, καθώς η Fraport-Greece δεσμεύεται από τη σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και δεν μπορεί να συμμετάσχει σε διαγωνισμό παραχώρησης άλλου αεροδρομίου.
Για τους επενδυτές υπάρχει εμπρός πεδίο δόξης… λαμπρός, καθώς ο αυξημένος αριθμός επιβατών, σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και τη βελτίωση των οδικών υποδομών, αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στον νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου. Μέσω της παραχώ- ρησης επιδιώκονται η αναβάθμιση, ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση των υποδομών του.
Καινοτομία του εν λόγω διαγωνισμού αποτελεί το γεγονός πως το Υπερταμείο διατηρεί κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, το δικαίωμα να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του παραχωρησιούχου με μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής, το οποίο δεν θα ξεπερνάει το 15%.
Ο διαγωνισμός γίνεται σε δύο φάσεις: Στην πρώτη, η προθεσμία για την οποία εκπνέει στις 30 Νοεμβρίου, οι ενδιαφερόμενοι που καλύπτουν συγκεκριμένα τεχνικοοικονομικά κριτήρια καλούνται να καταθέσουν τους φακέλους τους. Στη συνέχεια το Υπερταμείο, αφού τους αξιολογήσει, θα προκρίνει όσους καλύπτουν τα κριτήρια, και θα τους δοθεί το δικαίωμα να συμμετάσχουν στη δεύτερη και τελική φάση, κατά την οποία θα υποβάλουν τις δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές προσφορές τους. Σε αυτή τη φάση θα προσδιοριστούν κατόπιν διαβούλευσης η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης και οι προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης.
Στόχος οι 500.000 επιβάτες
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, το 10μηνο το αεροδρόμιο «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» σε ό,τι αφορά τις αφίξεις από το εξωτερικό ξεπέρασε φέτος τους συνολικούς αριθμούς της τελευταίας χρονιάς πριν από το disruption της πανδημίας, του 2019. Για την ακρίβεια, την περίοδο Ιανουάριος – Οκτώβριος 2022 οι διεθνείς αφίξεις στο αεροδρόμιο ξεπέρασαν τις 153.000, έναντι 152.000 για το σύνολο του 2019.
Οι επενδυτές στους οποίους θα παραχωρηθεί το αεροδρόμιο, θα το αναβαθμίσουν και εκσυγχρονίσουν, κάτι που είναι άλλωστε απολύτως απαραίτητο, λόγω της αλματώδους ανάπτυξης του εν λόγω αεροδρομίου. Μέσα από αυτές τις επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει να υποδεχθεί έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών, που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τις 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Υπενθυμίζεται ότι για το αεροδρόμιο Καλαμάτας υπάρχει συμφωνία με ισραηλινό όμιλο για τη λειτουργία διεθνούς κέντρου πτητικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας.