Άλλοι φεύγουν κι άλλοι έρχονται στο αεροδρόμιο της Αθήνας ποντάροντας στη δυναμική της πρωτεύουσας ως προορισμού για σύντομες αποδράσεις city break για τους Ευρωπαίους που θα αποφασίσουν να ταξιδέψουν τα Σαββατοκύριακα του χειμώνα.
Σε αυτούς που… μαζεύονται, η Ryanair ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη, με πολύ θόρυβο και με επιθετική ρητορική, όπως άλλωστε το συνηθίζει διαχρονικά όλα τα χρόνια που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά και παραδοσιακά πράττει και στην υπόλοιπη Ευρώπη όταν αποφασίζει να αποχωρήσει από ευρωπαϊκά αεροδρόμια, ότι τον ερχόμενο χειμώνα δεν θα λειτουργήσει τη βάση της στο αεροδρόμιο της Αθήνας λόγω «έλλειψης κινήτρων και υψηλών χρεώσεων», όπως αναφέρει.
Από την άλλη πλευρά, άλλες ξένες αεροπορικές από βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού, όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.ά., αποφασίζουν τώρα να προσθέσουν δρομολόγια στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μας κατά τους χειμερινούς μήνες. Από κοντά φυσικά και η μεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική, η Aegean, η οποία επενδύει σταθερά στον προορισμό της Αθήνας και περισσότερο τώρα, σε αυτή την περίοδο της ανάκαμψης της κίνησης, εξακολουθώντας να αυξάνει τη χωρητικότητα από/προς την ελληνική πρωτεύουσα και έχοντας και το πλεονέκτημα της ενίσχυσης του στόλου της με τα νέα, μεγαλύτερα αεροσκάφη που συνεχίζει να παραλαμβάνει από την Airbus. Αντίστοιχα, και η Sky Express του ομίλου Γρύλου συνεχίζει να ενισχύει το πρόγραμμά της, ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε την επέκταση του πτητικού της έργου από τον Νοέμβριο στο Μόναχο, στο Μιλάνο και τη Σόφια, αυξάνοντας και τις συχνότητες σε άλλους προορισμούς όπως η Ρώμη.
Σημειωτέον ότι ο φετινός Αύγουστος έκλεισε με την επιβατική κίνηση στο -6% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Μάλιστα, αν δεν υπήρχαν τα σημαντικά προβλήματα στα κεντρικά αεροδρόμια της Ευρώπης, που ανάγκασαν τις μεγάλες αεροπορικές να περιορίσουν τα δρομολόγιά τους, η ψαλίδα από την περίοδο της κανονικότητας το 2019 θα ήταν ακόμη μικρότερη.
Από την πλευρά του, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπως και συνολικά το κυβερνητικό επιτελείο, ετοιμάζεται να δώσει και κίνητρα εκπτώσεων στις αεροπορικές για τη χειμερινή περίοδο, ουσιαστικά από τέλη Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου έως τον Μάρτιο. Και αυτό σε μια συγκυρία όπου η Ελλάδα θέλει να επεκτείνει όσο το δυνατόν περισσότερο τη σεζόν, ενώ το σκηνικό στις αερομεταφορές στην Ευρώπη παραπέμπει εκ νέου σε αβεβαιότητα λόγω του υψηλού ενεργειακού κόστους και των υψηλών τιμών των καυσίμων, δεδομένου ότι μέχρι πρότινος οι αεροπορικές κινούνταν με καύσιμα που είχαν προαγοράσει σε πιο χαμηλές τιμές. Η παροχή κινήτρων εντάσσεται στο γενικότερο πλάνο του υπουργείου Τουρισμού, το οποίο θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα, για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού και την προσπάθεια επιμήκυνσης της περιόδου, με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει την ευρύτερη τουριστική αλυσίδα, αεροπορικές εταιρείες και tour operators, που θέλουν να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους στην Ελλάδα και κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Νέα δρομολόγια
Στο μέτωπο των ξένων αεροπορικών, οι αντίστοιχες αμερικανικές έχουν δείξει φέτος από νωρίς τον δρόμο στην Αθήνα, όπως η Delta με τη χρονική επέκταση των δρομολογίων της από τις ΗΠΑ, μια αγορά που έχει συμβάλει και με το παραπάνω στην αύξηση των εσόδων του ελληνικού τουρισμού, ειδικά το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Στις αγορές που επίσης έχουν συνεισφέρει τα μάλα με επιδόσεις αφίξεων και εισπράξεων ήδη πάνω από το 2019 συγκαταλέγεται και η βρετανική, η δεύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας συνολικά μετά τη Γερμανία, απ’ όπου επίσης αυξάνονται φέτος τον χειμώνα τα δρομολόγια: η Wizz Air ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα το πλάνο για επανεκκίνηση των πτήσεων από το Λονδίνο (αεροδρόμιο Λούτον) προς την Αθήνα αυτό το φθινόπωρο, με τους εκπροσώπους της να δηλώνουν: «Η Αθήνα είναι ιδανικός προορισμός για τους επιβάτες που επιθυμούν να ανακαλύψουν την καρδιά της Ελλάδας».
Πέραν της σεζόν 2022-2023, η Jet2.com και η Jet2CityBreaks ήδη προσφέρει πακέτα για την Αθήνα για τη χειμερινή σεζόν 2023-2024. O όμιλος που ενέταξε μόλις την περασμένη άνοιξη στο πρόγραμμά του την ελληνική πρωτεύουσα θα έχει για πρώτη φορά πτήσεις από το Λονδίνο (αεροδρόμιο Στάνστεντ) προς την Αθήνα στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, καθώς και από το Μάντσεστερ καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, δεδομένου ότι ο όμιλος ακολουθεί τη ζήτηση και «προσφέρει αυτό που θέλουν οι πελάτες του και οι ανεξάρτητοι συνεργάτες του – ταξιδιωτικοί πράκτορες», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο κ. Στιβ Χίπι, διευθύνων σύμβουλος της Jet2holidays και της Jet2.com, που είναι και η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εγγεγραμμένη στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η στάση της Ryanair
Η Ryanair ανακοίνωσε ότι θα κλείσει τη βάση της στην Αθήνα στις 29 Οκτωβρίου για τη χειμερινή περίοδο έως τα τέλη Μαρτίου, με την αποδέσμευση δύο αεροσκαφών που θα τοποθετηθούν σε άλλες συνδέσεις ανά την Ευρώπη, «χαμηλότερου κόστους, όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία», όπως ανέφερε. Σύμφωνα με τη μεγαλύτερη low cost αεροπορική, το αιτιολογικό τώρα, όπως άλλωστε διαχρονικά και επαναλαμβανόμενα προβάλλει η εταιρεία τα χρόνια που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά, είναι ότι δεν προσφέρεται «κανένα κίνητρο για την τόνωση της κίνησης κατά τη χειμερινή περίοδο, την ανάπτυξη τουρισμού εκτός της περιόδου αιχμής και τη σύνδεση της Αθήνας με άλλους προορισμούς, ώστε να καταστεί η ελληνική πρωτεύουσα δημοφιλής προορισμός καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους». Οι πληροφορίες, πάντως, αναφέρουν ότι, αν και της ζητήθηκε, η εταιρεία δεν θέλησε να ενημερωθεί για τα κίνητρα που ετοιμάζονται εν όψει της φετινής χειμερινής περιόδου.
Η ιρλανδική low cost αεροπορική, η οποία πάντως συνηθίζει αυτού του είδους τις πρακτικές εντός και εκτός Ελλάδος, δηλαδή να… ανοιγοκλείνει βάσεις όταν κρίνει ότι κάποια δρομολόγια μπορεί να είναι λιγότερο αποδοτικά σε σχέση με το να θέσει τα αεροσκάφη της σε άλλες συνδέσεις (αντίστοιχα έκανε και στα Χανιά το 2018, επιστρέφοντας ωστόσο λόγω υψηλής ζήτησης το 2021), θα πραγματοποιεί φέτος τον χειμώνα μόλις 10 από τα 29 δρομολόγια στην Αθήνα, μειώνοντας τη διαθέσιμη χωρητικότητα κατά σχεδόν 60%. Τα δρομολόγια που κόβονται είναι κυρίως σε περιφερειακά αεροδρόμια όπως στην Κατάνια της Σικελίας, στο Βρότσλαβ της Πολωνίας, στην Ακαμπα της Ιορδανίας κ.ά., δεδομένου ότι η εταιρεία είχε αξιοποιήσει παλαιότερα κίνητρα τα οποία λήγουν τώρα μετά την πάροδο τριετίας για επιδότηση δευτερευουσών, μη μητροπολιτικών αγορών που δεν εξυπηρετούνταν από άλλον αερομεταφορέα.
Η εταιρεία χαμηλού κόστους υποστηρίζει ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν παρέχει μακροπρόθεσμα κίνητρα στις αεροπορικές «για να επενδύσουν στο αεροδρόμιο Αθηνών σε περιόδους μη αιχμής ή να αναπτύξουν τον τουρισμό με τον τρόπο που έκαναν η Ισπανία, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Κύπρος.
Σε μια εποχή κατά την οποία άλλες κυβερνήσεις και αεροδρόμια μειώνουν τα τέλη και εισάγουν προγράμματα ανάκτησης του τουρισμού, η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να εφαρμόζει τέλος ανάπτυξης αεροδρομίων ύψους 12 ευρώ ανά επιβάτη, καθιστώντας τα ελληνικά τέλη πρόσβασης μη ανταγωνιστικά. Η Ryanair έχει υποβάλει αρκετές προτάσεις στην ελληνική κυβέρνηση από τον Νοέμβριο του ’21, σύμφωνα με τις οποίες η αεροπορική εταιρεία θα μπορούσε να διπλασιάσει τους επιβάτες από 5 εκατομμύρια σε 10 εκατομμύρια τα επόμενα πέντε χρόνια και να μειώσει την εποχικότητα με πάνω από 2,5 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες εκτός αιχμής ανά έτος». Η Ryanair, πάντως, ειδικά στο αεροδρόμιο της Αθήνας έχει χάσει από το 2019 μερίδια αγοράς λόγω της ενίσχυσης του μεριδίου της Sky Express. Ενδεικτικά, μετά την πρώτη μακράν Aegean, με μερίδιο άνω του 40%, η Sky Express ήταν το 2019 στο 2,5% και έχει πάει πλέον στο 13%, ενώ η Ryanair ήταν κοντά στο 15%-16% και τώρα είναι στο 8%.
Πηγή: Newmoney