Η μεγάλη ώρα για τον Διεθνή Αερολιμένα Καλαμάτας, πλησιάζει. Το Υπερταμείο ανακοίνωσε ότι ξεκινάει ο διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρηση του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένος Καλαμάτας, για διάστημα παραχώρησης περί τα 40 έτη. Ποιος θα το πάρει;
Πληροφορίες του ΑΑΑ αναφέρουν ότι, για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας (που εξαιρέθηκε από το “πακέτο” των υπολοίπων περιφερειακών αεροδρομίων για τα οποία επίσης διεξάγεται διαγωνιστική διαδικασία), υπάρχει το τελευταίο διάστημα κινητικότητα. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον από την πλευρά του ισχυρού άνδρα της Aegean, Ευτύχιου Βασιλάκη. Και πως βρίσκεται σε συνεννόηση με τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο (ΤΕΜΕΣ- Costa Navarino) επ’ αυτού. Γιατί, μια επένδυση στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, θα ευνοούσε και τις δύο πλευρές.
Ο κ. Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος είναι μέτοχος της Aegean Airlines (περίπου 5%, έναντι περίπου 37,5% του κ. Βασιλάκη), “τρέχει” γιγαντιαία επένδυση στο Costa Navarino, το οποίο έχει μετατραπεί σε έναν από τους top τουριστικούς προορισμούς της χώρας, ενώ αποτελεί πόλο έλξης -ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των αυτόνομων υπερπολυτελών κατοικιών, η πλειοψηφία των οποίων έχει ήδη προπωληθεί- για επισκέπτες υψηλού εισοδήματος. Η λειτουργία του αεροδρομίου της Καλαμάτας, θα εξυπηρετήσει την προσέλευση των επισκεπτών με lear jets, ελικόπτερα, ή και αεροπλάνα της γραμμής.
Άλλωστε, όχι τυχαία, το συγκεκριμένο αεροδρόμιο φέρει το όνομα του πατέρα του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου, “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”. Ο θρυλικός εφοπλιστής είχε οραματιστεί τη δημιουργία όλων των υποδομών που θα μετέτρεπαν την ευρύτερη περιοχή σε παγκόσμιο τουριστικό προορισμό, κάτι το οποίο σήμερα συμβαίνει.
Η συνεργασία Κωνσταντακόπουλου- Βασιλάκη, κάνει το κλίμα ακόμα πιο ευνοϊκό για μια επένδυση στον συγκεκριμένο αερολιμένα, με δεδομένο ότι και η Aegean ποντάρει πολλά στην τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδας, εκτός των σημερινών “hot” προορισμών. Άλλωστε, οι δύο οικογένειες συνεργάζονται και στο project ανάπτυξης φωτοβολταϊκού πάρκου 65MW με τους ενεργειακούς κολοσσούς Masdar (ανήκει στο κρατικό επενδυτικό ταμείο Mudabala του Άμπου Ντάμπι) και Taaleri Energia (εισηγμένη στο Ελσίνκι). Η πλευρά Κωνσταντακόπουλου συμμετέχει μέσω της θυγατρικής Kyoto, και η πλευρά Βασιλάκη, μέσω της Autohellas (μέλος του Ομίλου Βασιλάκη). Οι δύο επιχειρηματίες κατέχουν επίσης από κοινού (με ποσοστά από 50% στις ΤΕΜΕΣ και Autohellas ATEE) την εταιρεία τουριστικών επενδύσεων και κατασκευής και εμπορικής εκμετάλλευσης αθλητικών εγκαταστάσεων, Sportsland.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν στο ΑΑΑ ότι οι δύο πανίσχυροι επιχειρηματίες έχουν εδώ και καιρό συζητήσει για το ζήτημα και πως δεν αποκλείεται να κατέλθουν σε κοινό σχήμα στη διαγωνιστική διαδικασία. Όλα αυτά, θα επιβεβαιωθούν -ή διαψευσθούν- πολύ σύντομα, καθώς η εκκίνηση του διαγωνισμού λαμβάνει χώρα μετά την κατάρτιση του κειμένου Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (Expression of Interest) και τη δημοσίευση στην εφημερίδα Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της σχετικής ανακοίνωσης (7/09). Σε κάθε περίπτωση, ιδιαίτερη βαρύτητα θα έχουν οι αποφάσεις του Ομίλου Κοπελούζου ως προς το κατά πόσον η Fraport θα συμμετάσχει στη σχετική διαδικασία.
Η διαδικασία
Ο διαγωνισμός, όπως αναφέρει το Υπερταμείο, είναι πλήρως ενταγμένος στον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπερταμείου για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, ώστε να αποτελέσουν κρίσιμο μοχλό ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών.
Η διαγωνιστική διαδικασία υλοποιείται σε δύο φάσεις:
-Κατά την Α’ Φάση του διαγωνισμού, καλούνται οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές που καλύπτουν συγκεκριμένα τεχνικό-οικονομικά κριτήρια να καταθέσουν τους Φακέλους Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος μέχρι τις 4 Νοεμβρίου 2022. Στη συνέχεια το Υπερταμείο θα αξιολογήσει τους υποβληθέντες φακέλους και θα επιλέξει τους υποψηφίους που καλύπτουν τα σχετικά κριτήρια.
-Στους επιλεγέντες διαγωνιζομένους θα δοθεί το δικαίωμα να συμμετάσχουν στη Β’ Φάση (και τελική) του διαγωνισμού, κατά την οποία θα υποβάλουν τις τελικές προσφορές τους. Σε αυτή τη φάση θα προσδιοριστεί η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης και λοιπές κρίσιμες συμβατικές ρυθμίσεις.
Η αναβάθμιση του αεροδρομίου
Ο βασικός στόχος του Υπερταμείου, μέσω της παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας, είναι η αναβάθμιση, εκσυγχρονισμός και επέκταση των υποδομών του αεροδρομίου και ιδίως του κτιρίου επιβατών (terminal).
Η επέκταση και αναβάθμιση των υποδομών (terminal, χώρος στάθμευσης αεροσκαφών) αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση λόγω της αλματώδους ανάπτυξης του εν λόγω αεροδρομίου.
Μέσα από αυτές τις επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Ήδη εκτιμάται ότι στο τρέχον έτος (2022) ο αριθμός επιβατών θα ξεπεράσει τον αριθμό ρεκόρ του 2019.
Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου.
H εξέλιξη αυτή, είναι αποτέλεσμα της συνδυασμένης προσπάθειας και της στενής συνεργασίας του Υπερταμείου με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο στηρίζει πολυδιάστατα το σημαντικό αυτό αναπτυξιακό εγχείρημα.
Για το Υπερταμείο είναι σημαντικό ζητούμενο η επίτευξη και εξασφάλιση ενός συνδυασμού υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης υψηλής ποιότητας για τον Αερολιμένα προς όφελος των επιβατών, καθώς ο ανάδοχος που θα επιλεγεί θα αναλάβει και τις σχετικές επενδύσεις, με εύλογη φυσικά απόδοση για τον τελευταίο.
Σημειώνεται ότι το Υπερταμείο δύναται, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Παραχωρησιούχου με μειοψηφικό ποσοστό συμμετοχής, το οποίο δεν θα ξεπερνάει το 15% του μετοχικού του κεφαλαίου.
Το ακριβές ποσοστό της πιθανής μειοψηφικής συμμετοχής, ο χρόνος και ο τρόπος μεταβίβασης των αντίστοιχων μετοχών στο Υπερταμείο, καθώς και οι λοιπές σχετικές λεπτομέρειες, θα παρασχεθούν κατά τη Β’ Φάση σε συνεργασία με τους υποψηφίους επενδυτές κατά τη διαδικασία διαβούλευσης.
Η δυνατότητα αυτή, ανεξαρτήτως της τελικής υλοποίησής της, συνάδει με τον στόχο της εξέλιξης του Υπερταμείου σε στρατηγικό επενδυτή και αξιόπιστο διαχειριστή της δημόσιας περιουσία.
Το Υπερταμείο μέσω του χαρτοφυλακίου συμμετοχών του και των επενδύσεών του, επιδιώκει να δημιουργεί αξία και ευημερία επιτυγχάνοντας μακροπρόθεσμες αποδόσεις, χτίζοντας σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες και στηρίζοντας την πράσινη μετάβαση σε μια βιώσιμη οικονομία.
Στο πλαίσιο αυτό, το Υπερταμείο έχει εντάξει στον στρατηγικό του σχεδιασμό 2022-2024 άμεσες επενδύσεις στην ελληνική οικονομία ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Την υλοποίηση των απαραίτητων ενεργειών και δράσεων για την ανάθεση μακροχρόνιας παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας ανέλαβαν ως εξειδικευμένοι σύμβουλοι, η Deloitte Business Solutions S.A., και η FCNC Financial Advisors ΑΕ ως Χρηματοοικονομικοί Σύμβουλοι. Ως Τεχνικός και Κυκλοφοριακός Σύμβουλος, το Γραφείο Δοξιάδη, Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε., και ως Νομικοί Σύμβουλοι για τη Διαγωνιστική Διαδικασία και τη Συναλλαγή, οι Δικηγορικές Εταιρείες, Μαρία Ι. Γκολφινοπούλου – Κατερίνα Α. Χριστοδούλου «Your Legal Partners» και Δρακόπουλος & Βασαλάκης «DVLaw».
Ο διαγωνισμός, όπως υποστηρίζεται, είναι απολύτως σύμφωνος με τον ιδρυτικό νόμο του Υπερταμείου (Ν. 4389/2016), με τον οποίο περιήλθαν σε αυτό τα δικαιώματα που αφορούν στη διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση και συντήρηση των 23 κρατικών αερολιμένων που παραμένουν υπό τη λειτουργία του Ελληνικού Δημοσίου.
Σε συνέχεια της δημοσίευσης στην εφημερίδα Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων της σχετικής ανακοίνωσης στις 7/9 αναμένεται άμεσα η ανάρτηση του κειμένου της Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος στην ελληνική και αγγλική γλώσσα στον ιστότοπο του Υπερταμείου.