Την έντονη δυναμική που υπάρχει το φετινό καλοκαίρι στην ελληνική αεροπορική αγορά, βάσει των προκρατήσεων με αυξημένους συντελεστές πληρότητας που πλησιάζουν τα προ πανδημίας επίπεδα, ανάλυσε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Δημήτρης Γερογιάννης. Μιλώντας από το βήμα της εκδήλωσης του Αviation Εvent 2022 έδωσε την εικόνα του καλοκαιριού επισημαίνοντας ότι «μέχρι στιγμής η εικόνα είναι καλή και η ζήτηση επανέρχεται για το σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς». Άλλωστε, αυτό είναι που καταγράφει η μεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική, και διαθέσιμες θέσεις το δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου σε ποσοστό πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019.
Άλλωστε, η εταιρεία έχει μεν εντάξει και νέους προορισμούς φέτος, ωστόσο στις προτεραιότητές της είναι να βρει και πάλι σταθερούς ρυθμούς μετά από δύο και πλέον δύσκολα χρόνια από το ξέσπασμα της πανδημίας κι ενώ το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον και πάλι παρουσιάζει σημαντικές αβεβαιότητες. Σε σχέση με τις απώλειες λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Aegean τροποποίησε εγκαίρως τις διαθέσιμες θέσεις από την Ανατολική Ευρώπη με περισσότερα αεροπλάνα σε Γαλλία, Γερμανία, Σκανδιναβία κ.α..
«Η AEGEAN μετέφερε περισσότερους από 1 εκατομμύριο επιβάτες, μόνο τον περασμένο Μάιο, στην αρχή δηλαδή της φετινής θερινής περιόδου κι αυτό είναι ενδεικτικό της έντονης και απότομης αύξησης της ζήτησης. Με βάση τα στοιχεία του Eurocontrol, η Ελλάδα έχει ήδη φτάσει και ξεπεράσει τον αριθμό των πτήσεων του 2019. Όμως, ο βασικός μας στόχος για το 2022 είναι να προσφέρουμε νέες υπηρεσίες και περισσότερες επιλογές στους επιβάτες αλλά και να επιτύχουμε την πρώτη κερδοφόρα χρονιά από την έναρξη της πανδημίας.
Δίχως αμφιβολία, σε ένα περιβάλλον με υψηλή αβεβαιότητα και υψηλό κόστος καυσίμων λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα παραμένουν βασικές προτεραιότητες. Οι αεροπορικές εταιρείες είναι αλήθεια πως γνώρισαν αρκετές κρίσεις και πιθανότατα θα υπάρξουν και άλλες στο μέλλον. Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να προβλέψουμε πότε θα έρθει η επόμενη κρίση και πόσο σοβαρή θα είναι. Αυτό που μπορούμε όμως να κάνουμε είναι να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ως οργανισμός, να πατάμε σε γερές βάσεις και να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητά μας, έτσι ώστε – στο μέτρο του δυνατού και δεδομένης της σοβαρότητας της εκάστοτε κρίσης – να την αντιμετωπίσουμε και να αναδειχθούμε πιο αποτελεσματικοί και ανταγωνιστικοί για την επόμενη ημέρα».
Σε σχέση με τις ελλείψεις που παρατηρούνται πανευρωπαϊκά σε όλη την αλυσίδα της αεροπορικής βιομηχανίας από τις αεροπορικές μέχρι τα αεροδρόμια, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean ανέφερε ότι η εταιρεία δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα: Οι πρώτες προσλήψεις για τη σεζόν στον όμιλο ξεκίνησαν από το Νοέμβριο του 2021, σε μία περίοδο όπου ήταν προ των πυλών η μετάλλαξη “Όμικρον” της Covid 19, ενώ υπήρξαν στο ξεκίνημα της σεζόν και σχετικές προσαρμογές εν όψει του καλοκαιριού. Παρ’ όλα αυτά το γεγονός ότι το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό, είναι αναπόφευκτο ότι θα επηρεάσει και τα ελληνικά αεροδρόμια «γιατί η πρωινή πτήση μπορεί να ξεκινά εγκαίρως, ωστόσο αν καθυστερήσουν πτήσεις από το εξωτερικό αναπόφευκτα επηρεάζεται και η χώρα προορισμού». Ο κ. Γερογιάννης ανέφερε ότι καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να περιοριστούν οι όποιες επιπτώσεις και ευτυχώς στη χώρα μας το ζήτημα είναι σαφώς μικρότερο.
Βιωσιμότητα
Εκτενή αναφορά έκανε ο CEO της Aegean στο μείζον θέμα της βιωσιμότητας που ήταν άλλωστε και κεντρικό στην εκδήλωση. «Παρόλο που το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των αερομεταφορών ευθύνεται μόλις για το 1/10 της συνεισφοράς συνολικά του κλάδου των μεταφορών και ήδη για περισσότερα από τα 10 τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να μειώσει τις εκπομπές αερίων ενώσω παράλληλα αναπτύσσεται, οι προσαρμογές που θα κληθεί να πραγματοποιήσει είναι σημαντικές και διατρέχουν οριζόντια την αλυσίδα αξίας των αερομεταφορών. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη πρόοδο που πέτυχε ο κλάδος σε μακροσκοπικό επίπεδο καθώς τα σημερινά αεροσκάφη καταναλώνουν περίπου 80% λιγότερο καύσιμο ανά χιλιομετρική θέση από ότι τα πρώτα εμπορικά jets το 1960. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Μία δέσμευση που ευθυγραμμίζει τις αεροπορικές μεταφορές με τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5°C».
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα απαιτηθούν συντονισμένες και σημαντικές προσπάθειες ολόκληρου του κλάδου (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατασκευαστές). Παράλληλα, χρειάζεται έναν συνδυασμό μέγιστης εξάλειψης των εκπομπών από την πηγή τους, μέσω τεχνολογιών αντιστάθμισης ή και δέσμευσης άνθρακα.
Όμως καθώς οι τεχνολογικές λύσεις που θα μηδενίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις αεροπορικές μεταφορές δεν είναι ακόμη εφαρμόσιμες, σε μεγάλη κλίμακα, πρέπει να αναζητηθούν πρακτικές λύσεις και μέσα από τη σύνθεση ιδεών να διαμορφωθούν και να υλοποιηθούν από κοινού οι κατάλληλες πολιτικές. «Για το λόγο αυτό και παρά την ένταση των επιπτώσεων της πανδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο το 2020 και το 2021, η AEGEAN, όπως και ο κλάδος των αερομεταφορών, συνεχίζει να δεσμεύεται με τους μακροχρόνιους στόχους βιωσιμότητας που έχουν ως σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος και συνεχίζει να υλοποιεί εντατικά τη στρατηγική βιωσιμότητας που διαθέτει.
Στην AEGEAN, συστηματικά τα τελευταία χρόνια και με συνέπεια, έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο πρόγραμμα βιωσιμότητας που εκκινεί από δράσεις ανακύκλωσης, αντικατάστασης των προϊόντων και υλικών συσκευασίας που χρησιμοποιούνται κατά την πτήση ή στα lounges και στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, καλύτερης αξιοποίησης των αεροσκαφών, ελαχιστοποίησης κατανάλωσης νερού και ενέργειας, μείωσης θορύβου κ.λπ. και κορυφώνεται φυσικά με την αντικατάσταση του στόλου μας από τα νέα υπερσύγχρονα αεροσκάφη Α320neo και Α321neo, που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Πρακτικά το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου μας, αποτελεί και τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική δράση της εταιρείας μειώνοντας σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη δραστηριότητά της. Τα νέα αεροσκάφη εξασφαλίζουν 19-23% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα προηγούμενης γενιάς Airbus και έως 50% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2 από τα πρώτα και τότε νέα αεροσκάφη της εταιρείας το 1999, σηματοδοτώντας μια ουσιαστική πράξη σεβασμού και φροντίδας προς το περιβάλλον». Εως το τέλος του έτους τα νέα αεροπλάνα θα φτάσουν σε αριθμό τα 19.