Του ΝΟΤΗ ΜΑΡΤΑΚΗ
*Προέδρου του Ομίλου MTC GROUP, επιστημονικού συνεργάτη της ΚΕΔΕ
Η πανδημία, πέρα από την αλλαγή του τρόπου ζωής, προκάλεσε σημαντικές αλλαγές και στα εργαλεία του τουριστικού μάρκετινγκ. Παλιές μέθοδοι αντικαταστάθηκαν εκ των πραγμάτων με άλλες λόγω της αδυναμίας της φυσικής προσέγγισης μέσω της συμμετοχής σε εκθέσεις ή της οργάνωσης ταξιδιών εξοικείωσης και προωθητικών ενεργειών.
Όσοι ασχολούμαστε με τη διαχείριση τουριστικών προορισμών οφείλουμε να προσαρμοστούμε σε αυτά τα νέα δεδομένα .Και να μην επαναπαυόμαστε σε κλασσικές μεθόδους, όπως οι εκθεσιακές συμμετοχές που μπορεί να διατηρούν τη χρησιμότητά τους, αλλά έπαψαν προ καιρού να αποτελούν το άπαν. Η επιτυχία στη διαχείριση ενός προορισμού εξαρτάται από το βαθμό προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Και από αυτά θα κριθεί και το τελικό αποτέλεσμα.
Πρόσφατα ο Δήμος Μήλου υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την ΥΠΑ για την αξιοποίηση του αεροδρομίου ως προς την υποδοχή ιδιωτικών αεροσκαφών. Η συγκεκριμένη ενέργεια εντάσσεται στην ανάπτυξη του λεγόμενου αεροπορικού τουρισμού, μιας εναλλακτικής μορφής με αντίστοιχα ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως το γιώτινγκ.
Ο διοικητής της ΥΠΑ, κ. Γιώργος Δριτσάκος
Φυσικά, όπως κάθε καινούργιο που προστίθεται στη φαρέτρα του τουριστικού μάρκετινγκ, δεν είναι χωρίς δυσκολίες. Σε παλιότερες τεχνικές επαφές των Υπουργείων Τουρισμού και Υποδομών και Μεταφορών, μετά από αιτήματα της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων και εισηγήσεις της ΥΠΑ, επισημάνθηκαν οι προκλήσεις και τα εμπόδια ανάπτυξης του αεροπορικού τουρισμού, όπως οι επιπρόσθετοι τελωνειακοί περιορισμοί, οι διατυπώσεις του εντύπου 731 και το ωράριο λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι βαίνουν προς τη λύση τους και η νέα αναπτυξιακή πρόκληση είναι ήδη μπροστά μας.
Τι είναι όμως ο αεροπορικός τουρισμός? Αεροπορικός τουρισμός είναι η περιήγηση τουριστών είτε με ιδιόκτητο είτε με μισθωμένο αεροσκάφος χωρητικότητας 2 έως 6 ατόμων. Ο αεροπορικός τουρισμός είναι θεματικός τουρισμός, όπως οι καταδύσεις για παράδειγμα και σαν είδος αεροπορίας λέγεται Γενική Αεροπορία.
Η Ελλάδα με το εκτεταμένο δίκτυο ανακαινισμένων αεροδρομίων στα περισσότερα νησιά, αλλά και στην ηπειρωτική χώρα, δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης αυτού του είδους του τουρισμού. Σύμφωνα με την ΑΟΡΑ Hellas του μη κερδοσκοπικού σωματείου, που εκπροσωπεί πιλότους και ιδιοκτήτες αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας αυτή τη στιγμή υπάρχουν γύρω στους 750-800 ενεργούς πιλότους που πετάνε τέτοια αεροσκάφη. Εδώ στην Ελλάδα επειδή έρχονται και πιλότοι από άλλες χώρες, μιλάμε για περίπου 1000 πιλότους Έλληνες και ξένους και γύρω στα 1000 αεροσκάφη, ελληνικά και ξένα.
Σε μια εποχή που η αναζήτηση ποιοτικών μορφών τουριστικής ανάπτυξης είναι στην πρώτη γραμμή αυτού του είδους , μπορεί κανείς να αντιληφθεί το μέγεθος της συμβολής του στην προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.
Στο δωδεκάμηνο πιλοτικό μνημόνιο συνεργασίας του Δήμου Μήλου με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προβλέπεται ότι το αεροδρόμιο του νησιού θα υποδέχεται και ιδιωτικά αεροσκάφη, αλλά και αεροσκάφη του αεραθλητισμού, δημιουργώντας μια πρόσθετη λειτουργία του ως πεδίο προσγείωσης εκτός των ωρών λειτουργίας του με εμπορικές πτήσεις. Με την πρωτοβουλία αυτή του Δημάρχου, ο Δήμος σκοπεύει στην αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών της Μήλου, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, με στόχευση σε ποιοτικό και υψηλού επιπέδου τουρισμό για όλη τη διάρκεια του έτους. Στρατηγικό πλεονέκτημα της συνεργασίας αυτής αποτελεί η διεύρυνση της σύνδεσης του νησιού με προορισμούς και μέσα που δεν μπορούν να υποστηριχθούν από τις εμπορικές πτήσεις των εταιρειών που επιλέγουν τη Μήλο, με τις προς στιγμήν συγκεκριμένες προδιαγραφές του αεροδρομίου.
Στο πεδίο προσγείωσης θα μπορούν να εξυπηρετούνται οι πτήσεις και η στάθμευση αεροσκαφών, που επισκέπτονται την περιοχή και χρησιμοποιούνται για τουριστικούς εκπαιδευτικούς, επιχειρηματικούς, μεταφορικούς και αεραθλητικούς σκοπούς χωρίς χρέωση, με την υποχρέωση να τηρούν τους προβλεπόμενους κανονισμούς. Μπορεί επίσης να εξυπηρετηθεί η εκτέλεση των πτήσεων όλων των κατηγοριών του Αεραθλητισμού για τα Αεραθλητικά σωματεία όλων των Νομών της Ελλάδος, καθώς επίσης και αναγνωρισμένων αεραθλητικών σωματείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφ’ όσον διαθέτουν τις προβλεπόμενες άδειες από την ΥΠΑ.
Με δεδομένο ότι το 2020 η Ελλάδα απώλεσε το 80% των εισπράξεων στον Τουρισμό έναντι του 2019, είναι σημαντικό να εξευρεθούν τρόποι επανέναρξης (restart) της διεκδίκησης του μεριδίου αγοράς που ανήκει στην Ελλάδα και τις τουριστικές της περιοχές. Στην πορεία λοιπόν προς το μέλλον , οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη όχι μόνο τις αφίξεις, αλλά και τις διανυκτερεύσεις και τη μέση κατά κεφαλή δαπάνη, δύο παραμέτρους που, σε αντίθεση με τις αφίξεις απέχουν, μέχρι στιγμής, από το 2019. Σημαντικό , συνεπώς, είναι, να κρατηθούν οι επιχειρήσεις όρθιες, να διατηρηθεί η ελληνικότητα του τουριστικού μας προϊόντος αλλά και η ελληνικότητα του επιχειρείν. Και εξίσου σημαντικό είναι να διατηρήσουμε το συγκριτικό μας πλεονέκτημα με το δίπτυχο «ποιότητα και ασφάλεια», με πρωτοβουλίες που «απαντούν» στις επιταγές των καιρών.