Η ακύρωση, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, της προγραμματικής σύμβασης που υπέγραψε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με το ΔΕΠΑΝ για την κατασκευή υδατοδρομίων στα νησιά, τίναξε στον αέρα τον σχεδιασμό για ολόκληρο το δίκτυο. Προκειμένου να καταστεί βιώσιμο το πτητικό έργο των υδροπλάνων, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, κάνει «αγώνα δρόμου», προκειμένου να βρεθεί τρόπος για απευθείας χρηματοδότηση της κατασκευής και λειτουργίας υδατοδρομίων μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο σχεδιασμός βάσει της προγραμματικής σύμβασης που είχε υπογραφεί λέει –ή, καλύτερα, έλεγε ως τώρα- ότι θα κατασκευαστούν τα υδατοδρόμια Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ιθάκης, Λευκάδας και Μεγανησίου. Αυτό που επιχειρεί να κάνει τώρα η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ώστε να προχωρήσει τώρα η κατασκευή, είναι να ενεργοποιήσει άλλο μοντέλο σύμβασης. Ως καταλληλότερο, προκρίνεται το μοντέλο που έχει χρησιμοποιήσει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπου τη διεκπεραίωση των διαδικασιών κατασκευής και αδειοδότησης 22 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα έχουν αναλάβει οι υπηρεσίες της Περιφέρειας.
Αν σε αυτά προστεθεί και το σχέδιο για τη λίμνη των Ιωαννίνων, όπου η Ελληνικά Υδατοδρόμια έχει σύμβαση με τον οικείο δήμο, υπάρχει η «μαγιά» να ξεκινήσει από το Ιόνιο με βάση την Πάτρα και την Κέρκυρα.
Το Ιόνιο άλλωστε έχει ξαναδοκιμαστεί σε πτήσεις υδροπλάνων, κάτι που καθιστά το εγχείρημα πιο δοκιμασμένο, καθώς κάτοικοι και επιχειρηματίες των νησιών είχαν την ευκαιρία, από το 2004 ως το 2008, μέσω ενός πιλοτικού προγράμματος πτήσεων υδροπλάνων να εξοικειωθούν με το μέσο.
Εκείνη μάλιστα την περίοδο πραγματοποιήθηκαν πάνω από 15.000 πτήσεις και μετακινήθηκαν πάνω από 180.000 επιβάτες, κυρίως Ιταλοί τουρίστες. Ιδιαίτερα εμπορικό ήταν τότε και το δρομολόγιο που περιλάμβανε τη λίμνη των Ιωαννίνων, το οποίο αξιοποιούσαν και πολλοί κάτοικοι των νησιών.
Στα σχέδια της εταιρείας είναι να επεκταθεί μετά το Ιόνιο στην Κρήτη, όπου, με κεντρικό σταθμό το Ρέθυμνο, να πετά σε Ιεράπετρα, Χανιά (Κίσσαμο), Ηράκλειο, Χερσόνησο, Μαλεβίζι και Αγ. Γαλήνη. Στη συνέχεια θα δραστηριοποιηθεί σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Αργοσαρωνικό και ΒΑ Αιγαίο.
Η Hellenic Seaplanes σχεδιάζει επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ στην πενταετία, με την αγορά τουλάχιστον 20 αεροσκαφών (περί 130 εκατ. ευρώ). Άδειες ίδρυσης χορηγήθηκαν στα υδατοδρόμια Βόλου, Πάτμου, Τήνου, Σίφνου και Ρεθύμνου, όπου εκκρεμούν η ολοκλήρωση της υποδομής.
Στην πρόσφατη συνάντηση του επικεφαλής της Hellenic Seaplanes, Νίκου Χαραλάμπους με την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, η εταιρεία επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της για τη δημιουργία υδατοδρομίου στον Άλιμο, έπειτα από τα θεσμικά εμπόδια που ξεπεράστηκαν με τον ν.4903/2022, καθώς και για την κατασκευή υδατοδρομίων στο Ιόνιο, μετά την ακύρωση προγραμματικής σύμβασης που δέσμευε τα Λιμενικά Ταμεία. Σε εξέλιξη είναι η διαδικασία εξέτασης άλλων 23 αιτημάτων αδειών για υδατοδρόμια.
Τα 20 αφορούν τη χορήγηση άδειας ίδρυσης, και τα τρία άδεια ίδρυσης και λειτουργίας σε Σκύρο, Αλόννησο, Σκόπελο. Αυτά τα πέντε υδατοδρόμια θα είναι σε άμεση διασύνδεση με αντίστοιχο του Βόλου. Στη Χαλκίδα ξεκίνησε η διαδικασία κατασκευής υδατοδρομίου στο πλαίσιο των αδειοδοτικών εξελίξεων που αφορούν υδατοδρόμια της Εύβοιας (Κύμη, Χαλκίδα, Αιδηψός, Κάρυστος και Αλιβέρι).