Ήταν Τετάρτη, 14 Απρίου του 2021 όταν στη χώρα μας προσγειώνονταν τα δύο νέα, υπερσύγχρονα αεροσκάφη Beechcraft King Air 350. Νωρίτερα στις 3 Μαρτίου, 2021, είχε προηγηθεί η παραλαβή δύο -επίσης εντυπωσιακών ελικοπτέρων Augusta Westland 109 Trekker. Και τα 4 πτητικά μέσα, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στους αιθέρες, είναι δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), με στόχο την ενίσχυση της δυναμικότητας και αποτελεσματικότητας των αεροδιακομιδών του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ). Κανένα από αυτά σήμερα, όμως, δεν είναι διαθέσιμο για διακομιδή ασθενών.
Κι όμως. Όσο απίστευτο και αν φαίνεται, η δωρεά, ύψους άνω των 15 εκατ. ευρώ, έγινε βάσει όλων των απαιτήσεων του ΕΚΑΒ, με χρήση των πλέον σύγχρονων υλικών -καθώς τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα διαθέτουν από θάλαμο για μεταφορά ασθενών με μολυσματικές ασθένειες, μέχρι θερμοκοιτίδες για βρέφη- αγοράστηκαν και δόθηκαν στο ελληνικό Δημόσιο (για την ακρίβεια, στο Υπουργείο Υγείας, με την Πολεμική Αεροπορία να αναλαμβάνει τις πτήσεις τους).
Η νεολαία, ειρωνικά, πολλές φορές, χρησιμοποιεί μια βρετανική φράση: “You had one job”. Δηλαδή, “είχες μόνο μια δουλειά να κάνεις”. Το Δημόσιο λοιπόν, είχε, όντως, μόνο μια… δουλειά να κάνει. Να πάρει τα αεροπλάνα και να τα διαθέσει για αεροδιακομιδές ασθενών από ακριτικές περιοχές και απομακρυσμένα νησιά. Τα πήρε, αλλά τα… καθήλωσε.
Μετά τις δοκιμαστικές πτήσεις που έκανε η Π.Α. σε αεροδρόμια και ελικοδρόμια νησιών, τα πτητικά μέσα καθηλώθηκαν. Και, με δεδομένο ότι καμια εταιρεία δεν έχει διαθέσιμο ελικόπτερο ή αεροσκάφος να διαθέσει για μεταφορά ασθενούς -κατάλληλο γι’ αυτή τη δουλειά- απλά, όσοι χρειάζονται αεροδιακομιδή, μένουν στα… χέρια του Θεού. Το ερώτημα, βέβαια, είναι γιατί. Και το “γιατί”, υπάρχουν αρμόδιοι που και μπορούν και πρέπει να το απαντήσουν…