Αυτό το… handling ποιος θα το πάρει; Ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση των υπηρεσιών handling για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος”. Η υπάρχουσα επταετής σύμβαση ωρίμασε, και, σε έναν περίπου μήνα, αναμένεται να μάθουμε ποιος θα είναι αυτός που θα αναλάβει το έργο. Το Allaboutaviation.gr, σήμερα αποκαλύπτει τους τέσσερις “μνηστήρες”- συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, ο οποίος δύναται να αλλάξει τα δεδομένα στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον διαγωνισμό συμμετέχουν:
Ο βελγικός πολυεθνικός κολοσσός των αεροπορικών υπηρεσιών Aviapartner, ο οποίος παρέχει υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης εδάφους σε 37 αεροδρόμια στο Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και την Ολλανδία
Η Skyserv (πρώην Olympic Handling), συμφερόντων του Ομίλου Γρύλου
Η Swissport Greece, η οποία επίσης έχει εξαγοραστεί από τον Όμιλο του Γιάννη Γρύλου
Και η Goldair, συμφερόντων της οικογένειας Γκολέμη, η οποία το 1999 υπήρξε η πρώτη ιδιωτική ελληνική εταιρεία που έσπευσε να αξιοποιήσει την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου και να εισέλθει στην αγορά της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών και επιβατών (handling), τερματίζοντας την παντοκρατορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Ο διαγωνισμός και οι “γκρίνιες”
Ο διαγωνισμός αφορά έργο επταετούς διάρκειας και ο ΑIΑ μπορεί να παρέχει ως και τρεις θέσεις handlers. Ως εκ τούτου, η διαδικασία είναι σκληρότερη φέτος, με την “είσοδο” της Aviapartner (η οποία μάλιστα έχει εγκαινιάσει την παρουσία της με γραφεία στην Ελλάδα, δείχνοντας “όρεξη” για δραστηριοποίηση σε αεροδρόμια της χώρας μας). Κι αυτό γιατί στον προηγούμενο διαγωνισμό, για τις τρεις θέσεις handling του ΔΑΑ, συμμετείχαν τρεις εταιρείες, οι Skyserv, Swissport και Goldair, οι οποίες και μοιράστηκαν το έργο.
Το τελευταίο διάστημα, βέβαια, ακούστηκαν “γκρίνιες” περί “μονοπωλίων”, με δεδομένο ότι ο Όμιλος Γρύλου κατέχει τις 2 από τις 3 εταιρείες που έχουν αναλάβει το handling του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Με τον διαγωνισμό που έτρεξε τώρα, τουλάχιστον σε επιχειρηματικό επίπεδο, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε εάν θα συνεχιστεί η “παντοκρατορία” του Ομίλου στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας.
Οι supervisors
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι παράλληλα με τις παραπάνω εταιρείες, στον χώρο παράλληλα δραστηριoποιούνται και άλλες εταιρείες, οι οποίες έχουν αναλάβει να κάνουν supervision, δηλαδή επίβλεψη έργου, στους handlers. Πρόκειται για τις εξής:
Universal Aviation Support
Signature Flight Support
Pandair
Jetset
Aeolian
Alpha Jet
Jetex Greece
και η Click
Ανερχόμενες οι επιδόσεις του κλάδου
Τη σημασία που έχει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, είναι ικανή να την καταδείξουν οι αριθμοί, καθώς τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος της επίγειας εξυπηρέτησης, όπως οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια βελτίωνε τις επιδόσεις του, λόγω της ανόδου του τουρισμού, με ένα σύντομο “διάλλειμμα”, λόγω των περιοριστικών μέτρων που έφερε η πανδημία του Covid-19.
Tο 2019, η Goldair Handling εξυπηρέτησε 129.000 πτήσεις, σημειώνοντας άνοδο 1%, ενώ από τον εμπορευματικό σταθμό της εταιρείας στον ΔΑΑ διακινήθηκαν περίπου 51 χιλ. τόνοι εμπορευμάτων και ταχυδρομείου.
Κατά την θερινή περίοδο του 2019, η εταιρεία απασχόλησε περισσότερους από 3.500 υπαλλήλους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Κύπρο και Βουλγαρία) απασχολήθηκαν περισσότεροι από 1.100 εργαζόμενοι.
Σύμφωνα με τον τελευταίο διαθέσιμο ισολογισμό, το 2016 τα έσοδά της ανήλθαν στα 59 εκατ., έναντι 54,6 το 2015.
Αντίστοιχα, η Swissport Aviareps σημείωσε το 2017 έσοδα 38,1 εκατ. ευρώ, έναντι 36,8 εκατ. το 2016, απασχολώντας 1.061 άτομα, έναντι 1.012 το 2016.
Η Swissport Eπίγεια Εξυπηρέτηση σημείωσε το 2018 έσοδα 3,5 εκατ., έναντι 3,1 εκατ. το 2017.
Τέλος, η SkyServ εξυπηρέτησε το 2018 97.677 πτήσεις, έναντι 67.550 πτήσεων το 2017, σημειώνοντας έσοδα 66,8 εκατ. και απασχολώντας 1.067 άτομα.