Ο μάνατζερ που θέλει να αναστήσει την Alitalia
Όταν ο Silvano Cassano είχε την ευκαιρία να διοικήσει και πάλι μια μεγάλη επιχείρηση, είπε στον εαυτό του: «Εάν είναι στην Ιταλία, όχι, δεν θα πάρω». Τελικά, όχι μόνο δέχθηκε τη θέση, αλλά και την πρόκληση ενός εκ των μεγαλύτερων turnaround stories της Ιταλίας: Της Alitalia.
Έπειτα από δεκαετίες ζημιών και δυσαρεστημένων πελατών, ο Cassano αναλαμβάνει τώρα την ανοικοδόμηση του εθνικού αερομεταφορέα της Ιταλίας. Και σκοπεύει να το κάνει καταργώντας τα ζημιογόνα κοντινά δρομολόγια προς όφελος των υπερατλαντικών πτήσεων, αναβαθμίζοντας την τεχνολογία της εταιρίας και χαϊδεύοντας τους πελάτες της με καλύτερο φαγητό και καθίσματα.
Το πρώην στέλεχος της Fiat και της Benetton Group παραδέχεται ότι η προοπτική της αναβίωσης μιας ιστορικής επιχείρησης, που έκανε την πρώτη της πτήση το 1947, ήταν αυτό που τον έκανε να το πει «ναι». Βοήθησε, βέβαια, ότι στην προσπάθεια αυτή έχει έναν ισχυρό συνέταιρο, την Etihad Airways, του Άμπου Ντάμπι, που έχει αγοράσει το 49% της Alitalia. Με τον επικεφαλής της Etihad, τον James Hogan, ο Cassano είχε συνεργαστεί στην Hertz, κατά τη δεκαετία του 1990.
«Η Alitalia μπορεί να μεγαλουργήσει μόνο ως αεροπορική πέντε αστέρων», εξηγεί σήμερα ο Cassano. «Οι επιβάτες μας λένε: Δώστε μας μια δικαιολογία για να επιστρέψουμε. Θέλουν η σχέση αυτή να αναθερμανθεί και πάλι».
Στα σχέδιά του είναι να επενδύσει 700 εκατ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια, με τα μισά να προορίζονται για την πλήρη ανανέωση του στόλου. Και αυτή ξεκινά με τα δύο νέα Airbus A330 που θα παρουσιαστούν τον Ιούνιο. Άλλα 100 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν σε νέες τεχνολογίες.
Έως το 2017, όλα τα αεροπλάνα της Alitalia θα προσφέρουν Wi-Fi, καλύτερο φαγητό και νέα δερμάτινα καθίσματα στη business-class.
Βέβαια, ο Cassano γνωρίζει ότι δεν μπορεί να γυρίσει πίσω το χρόνο. Τα μικρά δρομολόγια της Alitalia βρίσκονται πια στα αζήτητα, καθώς τα υψηλής ταχύτητας τρένα αντικαθιστούν τις αεροπορικές. Και επιπλέον, πολλοί επιβάτες επιλέγουν τις χαμηλού κόστους εταιρίες, όπως η Ryanair και η Easyjet, που έχουν στήσει βάσεις στην Ιταλία.
Για αυτό και ο Cassano ποντάρει στα μεγάλα δρομολόγια, ελπίζοντας να προσελκύσει επιβάτες από τις ασιατικές χώρες υψηλής ανάπτυξης. Η Alitalia βρίσκεται σε συζητήσεις για να συνεργαστεί με κάποια κινεζική εταιρία, προκειμένου να φτάσει στους 30 δημοφιλέστερους προορισμούς της Κίνας. Και θέλει επίσης να ξεκινήσει δρομολόγια από την Μπολόνια και την Κατάνια της Ιταλίας προς το Άμπου Ντάμπι, ώστε από εκεί, οι επιβάτες να συνεχίζουν με πτήσεις της Etihad προς την Αφρική, την Ινδία και την Αυστραλία.
Για τον Cassano, η σχέση της Alitalia με έναν ισχυρό επενδυτή είναι το μοντέλο που θα σώσει τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές. Και έτσι πιστεύει ότι οι παίκτες που θα απομείνουν στον ευρωπαϊκό χάρτη θα είναι λιγοστοί, πέραν των low-cost εταιριών.
Βέβαια, η πρόκληση που έχει μπροστά της η Alitalia είναι μεγάλη. Η αεροπορική έχει σχεδόν 20 χρόνια να εμφανίσει κέρδη και οι πελάτες της έχουν στραφεί σε άλλες επιλογές. Η πρόσφατη ιστορία της σημαδεύτηκε από πολιτικές παρεμβάσεις και ελλιπή στήριξη από επενδυτές.