Μέγιστο οικονομικό αντιστάθισμα στα 18,184 εκατομμύρια ευρώ (εκτός ΦΠΑ) προβλέπει ο διαγωνισμός- “πακέτο” για τις 28 άγονες αεροπορικές γραμμές, τον οποίο προκήρυξε η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και για τον οποίο σήμερα θα μάθουμε ποιοι προτίθενται να συμμετάσχουν. Ο διαγωνισμός έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς είναι η πρώτη φορά που το σύνολο των άγονων γραμμών προκηρύσσεται ταυτοχρόνως, κάτι στο οποίο οδήγησαν οι διαρκείς αναβολές λόγω της πανδημίας.
Οι 28 γραμμές, οι οποίες θα ανατεθούν από την 1η Φεβρουαρίου 2023 έως την 31η Ιανουαρίου 2027, είναι οι ακόλουθες:
Αθήνα – Αστυπάλαια, Αθήνα – Ικαρία, Αθήνα – Σκιάθος, Αθήνα – Κύθηρα, Αθήνα – Κάρπαθος, Αθήνα – Πάρος, Αθήνα – Ζάκυνθος, Αθήνα – Σύρος, Αθήνα – Λέρος, Αθήνα – Κάλυμνος, Αθήνα –Σκύρος, Αθήνα – Μήλος, Αθήνα – Νάξος, Αθήνα – Σητεία, Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά, Θεσσαλονίκη – Σάμος, Θεσσαλονίκη – Χίος, Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα – Κύθηρα, Θεσσαλονίκη – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία, Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία, Ρόδος – Καστελόριζο, Αλεξανδρούπολη – Σητεία, Άκτιο – Σητεία, Κέρκυρα – Άκτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος, Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος – Ρόδος και Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Αστυπάλαια.
Οι μόνες διαφορές σε σχέση με τους προηγούμενους διαγωνισμούς (2016 – 2017) είναι οι ακόλουθες: Στην άγονη γραμμή Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα – Κύθηρα προστέθηκαν τα Κύθηρα και στην άγονη γραμμή Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία προστέθηκε η Σητεία.
Σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης, έως σήμερα, 4 Αυγούστου, κάθε ενδιαφερόμενος κοινοτικός αερομεταφορέας μπορεί να εκδηλώσει την πρόθεσή του για την εκτέλεση, από την 1η Φεβρουαρίου του 2023, κάποιων γραμμών χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα.
Εάν συμβεί αυτό, τότε ο διαγωνισμός συνεχίζεται για τις υπόλοιπες γραμμές, με την ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών να έχει οριστεί στις 25 Σεπτεμβρίου 2022.
O διαγωνισμός είναι διεθνής, οπότε είναι «ανοιχτός» προς κάθε αερομεταφορέα της ΕΕ.
Σήμερα, οι άγονες αεροπορικές γραμμές διεξάγονται από τις εταιρείες SKY express (η εταιρεία, που ανήκει στον όμιλο επιχειρήσεων IOGR, διαθέτει την πλειονότητα των άγονων γραμμών) και Olympic Air (η Olympic Air ανήκει στην AEGEAN).
Μάλιστα, και οι δυο εταιρείες προχώρησαν πρόσφατα στην ανανέωση του στόλου των αεροσκαφών, τύπου ATR που διαθέτουν και – σύμφωνα με αναλυτές της αεροπορικής αγοράς – θεωρείται βέβαιο ότι θα «μονομαχήσουν» σε αρκετές γραμμές του διαγωνισμού.
Στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν άλλες εταιρείες (Astra και Ellinair δεν πετάνε), οπότε με ενδιαφέρον αναμένεται, εάν συμμετάσχει στον διαγωνισμό αερομεταφορέας του εξωτερικού.