Μπορεί το δυστύχημα στα Σπάτα με τον διαμελισμό του 22χρονου Βρετανού Τζακ Φέντον από τον έλικα ελικοπτέρου Bell 407 της Superior να έχει εξελιχθεί σε πεδίο αντιπαράθεσης και να διατυπώνονται αντικρουόμενες απόψεις ως προς τις συνθήκες που συνέβη, όμως υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες που δίνουν εξηγήσεις. Ας τις δούμε με 5+1 facts που ίσως ρίχνουν κάποιο φως στην υπόθεση.
1) Η Superior Air είναι, όπως έχει αναφερθεί σε παλιότερο ρεπορτάζ του ΑΑΑ (μπορείτε να το διαβάσετε εδώ), η πρώτη ελληνική εταιρεία airtaxi που εφαρμόζει το Safety Briefing Video. Δηλαδή την ενημέρωση των επιβατών του αεροσκάφους μέσω βίντεο σε ό,τι αφορά την πρόσβαση, την ασφάλεια και τις πληροφορίες που χρειάζεται να ξέρουν.
Το Safety Briefing Video, η Superior το εφαρμόζει σε όλο της το στόλο –φυσικά και στο Bell 407-, καθώς λειτουργεί σε όλα τα αεροσκάφη του airtaxi, όχι μόνο με αποστολή στον επιβάτη, αλλά και μέσω QR Code που βρίσκεται σε ευδιάκριτα σημεία στην καμπίνα. Το SBV για το συγκεκριμένο ελικόπτερο της Superior είναι αυτό:
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες του συγκεκριμένου ελικοπτέρου, εκτός από το video που είχαν λάβει στο κινητό τους με τις οδηγίες ασφαλείας, τις είχαν και με το «σκανάρισμα» του QR code που βρίσκεται σε ευδιάκριτη θέση (και) στο «μπράτσο» του καθίσματός τους.
2) Υπάρχει ένα ερώτημα το αν μπορεί να κινηθεί επιβάτης από και προς το ελικόπτερο όσο αυτό βρίσκεται εν λειτουργία. Οι κανόνες ασφαλείας λένε διεθνώς πως υπάρχει αυτή η δυνατότητα (μάλιστα σε ορισμένα ελικοδρόμια απαγορεύεται στον χειριστή να σταματήσει τον κινητήρα του ελικοπτέρου), όμως η επιπλέον λεπτομέρεια είναι ότι η εταιρεία, στο εγχειρίδιό της, αναφέρει ότι το εκπαιδευμένο ground staff μπορεί να παραλάβει τους επιβάτες και να τους οδηγήσει σε ασφαλές σημείο. Αυτή, είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται από αρκετές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, υπό τον απαράβατο όρο το εκπαιδευμένο προσωπικό να συνοδεύει τους επιβάτες.
3) Υπάρχει μια σειρά από αξιόπιστους μάρτυρες, δηλαδή πιλότους, επιβάτες και προσωπικό εδάφους, οι οποίοι επιμένουν ότι ακολουθήθηκε η σωστή, η προβλεπόμενη από το εγχειρίδιο διαδικασία κατά την έξοδο των συγκεκριμένων επιβατών από το ελικόπτερο.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, Ιωάννης Κονδύλης υποστήριξε πως ο 22χρονος μιλούσε στο κινητό και κινήθηκε γρήγορα προς το ελικόπτερο.
«Και οι τέσσερις επιβάτες είχαν αποβιβαστεί και συνοδεύονταν σε ιδιωτικό σαλόνι αναμένοντας μια ιδιωτική πτήση για το Λονδίνο. Αλλά καθώς βρίσκονταν στο σαλόνι, το θύμα ξέφυγε και επέστρεψε στην πίστα τρέχοντας προς το ελικόπτερο με γρήγορο ρυθμό. Προχωρούσε γρήγορα προς το ελικόπτερο, αψηφώντας το προσωπικό εδάφους που του φώναζε “Σταμάτα! Σταμάτα!”» είπε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι:
«Τηρήθηκαν όλοι οι κανονισμοί σύμφωνα με τους οποίους απαιτείται η αποβίβαση να γίνεται είτε όταν οι ρότορες του ελικοπτέρου έχουν σταματήσει εντελώς, είτε όταν το εξειδικευμένο πλήρωμα συνοδεύει τους επιβάτες κατά την αποβίβαση».
Τέλος, είπε ότι «Οι επιβάτες χρησιμοποίησαν τόσο την αριστερή όσο και τη δεξιά πόρτα για να αποβιβαστούν. Συνοδεύτηκαν όλοι με ασφάλεια στο σαλόνι καθισμάτων».
4) Υπάρχουν μαρτυρίες οι οποίες αναφέρουν ότι, για άγνωστο λόγο, το θύμα άρχισε να τρέχει προς το ελικόπτερο «ξεφεύγοντας» από το προσωπικό και παράκουσε τις παραινέσεις/εντολές να επιστρέψει και να μην πλησιάσει το ελικόπτερο. Σε αυτές βασίζονται τα πρώτα συμπεράσματα της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων. Παραμένει άγνωστο εάν υπάρχει οπτικοακουστικό υλικό από κάμερες στο χώρο.
5) Υπάρχει από την άλλη πλευρά, η μαρτυρία των συγκεκριμένων επιβατών που συνόδευαν τον άτυχο νέο ο οποίος διαμελίστηκε και η οποία διαψεύδει ότι ακολουθήθηκε η διαδικασία. «Δεν δόθηκαν οδηγίες κατά την έξοδο και κανείς δεν μας συνόδευσε στο σαλόνι. Το μόνο που έκαναν ήταν να μας ανοίξουν τις πόρτες».
«Αποβιβαστήκαμε μόνοι μας και κανείς δεν εμπόδισε τον Τζακ να πάει στο πίσω μέρος του ελικοπτέρου. Κανείς μας δεν έφτασε στο σαλόνι πριν συμβεί το δυστύχημα» είπε χαρακτηριστικά ο Τζακ Στάντον Γκλιβς, φίλος του Φέντον, που ήταν μαζί του τη μοιραία στιγμή.
+1) Οι έρευνες των ελληνικών Αρχών ως προς τις συνθήκες του δυστυχήματος συνεχίζονται. Βρίσκεται σε εξέλιξη κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση, που διέταξε η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών αναφορικά με τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος.
Αναμένονται τα αποτελέσματα των τοξικολογικών εξετάσεων που έχουν γίνει στο θύμα, ενώ αναμένονται και τα στοιχεία που θα προκύψουν από την ανάκτηση των στοιχείων από το κινητό του 22χρονου, ώστε να γίνει γνωστό με ποιον επικοινωνούσε και τι τον οδήγησε να κατευθυνθεί πίσω από το ελικόπτερο.